donderdag 9 februari 2012

De stijl van de regisseur

In mijn vorige post schreef ik over de regisseur die de neiging heeft eigenlijk altijd dezelfde film te willen maken. In dit verband is het dan ook interessant om eens te kijken naar de stijl van de twee regisseurs die nu de ranglijst voor deel 5 aanvoeren. Alvorens hiermee  te beginnen wil ik nog even terugkijken naar deel 4 van Paul V. We zien een gelaten Remco (de tragische passieve held!) Een verleidelijke maar ook venijnige Nadja en we zien dat Paul zich consequent aan het script houdt, zelfs het tikken op de ruit zoals in het script omschreven zit erin.

De vraag rijst; wat was eerder, de locatie of het script?

IO producties heeft de inzending van deel 4 niet gewonnen, dat deed Viciefilms wel, maar leverde toch een hele spannende episode.  Veronderstel dat Paul V. ook had meegedaan in de stemronde en dat IO producties eerder had ingestuurd, dan was het nog geen uitgemaakte zaak geweest dat Paul V. had gewonnen. Dit zegt veel over de kwaliteit van de 'amateurs' top 3!

OK de top drie dus. Op het moment van schrijven is Vicie films met stip binnengekomen op plaats drie. Net als vele andere teams heeft ook regisseur Maarten van Vliet zich ook niet al te veel aan het script gelegen laten liggen. Misschien heeft het gestook van de Tv dokter en mijzelf toch z'n vruchten afgeworpen? De slappe scène met tobias die merel bijna aanrijdt zit er in ieder geval niet in. 
Nee, Merel loopt bespiegelend langs de verijsde rivier.

De vraag: werpt Merel zich in het ijskoude water?

Merel's relatie met Remco moet volgens Maarten worden uitgediept, via flashback zien we hoe ze liefdevol in het gezin Albrecht wordt opgenomen teneinde haar alcoholisch geobsedeerde vader te ontlopen. Remco heeft dan ook geen andere mogelijkheid om zijn hart bij Merel uit te storten en van teen   komt tander! Als we weer in de pas lopen met het originele script dan laat ook Maarten niet de discussie tussen Merel en Remco in de hotelkamer plaatsvinden tijdens een portie seks omdat het moet, maar kiest voor een logischer oplossing.

De tragische held staat alleen met zijn ellende in de vrieskoude!

Na de besprekingen wordt er dan alsnog gesekst en geflashbackt. De laatste scene met Merel en Lieke in café Murphy's Law, gaat hoe kan het ook anders, volkomen de mist in. Te donkere beelden en niet erg interessant, terwijl dit toch een belangrijke scene is! 
Mij lijkt Maarten een romantische filmer die groot en meeslepend uitpakt, denk aan de trapscene van de vorige keer! De beelden aan de rivier, de trein op het station, de aandacht voor het verleden van Merel de mooie zonsondergang. 

De huidige nummer twee, Freekfilms met mijn oud collega Richard Valk als regisseur, kiest in tegenstelling tot het Paul V. script, ervoor om de hotelkamerscene  een normaal verloop te laten hebben. Eerst het geneukebeuk en daarna het geneuzel. Mooi gedaan met Remco die tegen de spiegel praat. 

Gewoon alles op 1 locatie gedraaid.

De scene tussen Merel en Lieke. Richard laat Lieke in hetzelfde hotel zijn als waar merel net met Remco was! Dat is natuurlijk een extra dramatische vondst, bovendien valt te verwachten dat Lieke een vermoeden heeft. 

Onderstaand gaan we de verschillen tussen de belangrijkste shots van televisie regisseur Richard Valk en film regisseur Stephan Brenninkmeier eens bekijken.

Indringende extreme close van Lieke die al weet waar dit naar toe gaat.(freekfilms)

Opvallend is in deze scene de vele closen van de actrices en het aantal shots. Regisseur Richard zit echt bovenop de actie en wil dit met veel instellingen duiden.
De meer afstandelijke aanpak van IO

Het begin bij Stephan gaat via 2 shots en overshoulders, we zitten minder op de huid van de spelers.
Maar dan komt een belangrijk moment in de scene,  de telefoon van merel met beller Remco. 
Lieke heeft gezien dat het Remco was die belde! Freekfilms

En dan het shot van Stephan, nog steeds afstandelijk? Dacht het niet!
Lieke heeft gezien dat het Remco was die belde! IO producties.

In de ogen van Lieke staat de woede te lezen, hier gaat Merel een zware pijp roken! En dan het moment waarin de val wordt geëffectueerd. "Je hebt je BH laten liggen." 
 Decolletéshot met inzoom! Freekfilms.

Richard laat Merel omlaag kijken, camera tilt mee met een typisch tv zoompje in. Stephan doet het zonder camerabeweging en laat Merel alleen omlaag kijken. 

Merel kijkt omlaag en dan weer pijnlijk omhoog. IO producties

En dan krijgt Merel de volle laag! IO producties.

Een paar afleveringen maakte IO ook het beroemde/beruchte shot van vier minuten op het feest. Ik vond dat een niet zo goede oplossing vanwege het feit dat veel essentiële informatie wordt afgedekt door achterhoofden van spelers. Maar wat werkt bovenstaand shot goed! We zitten nu net zo dicht op de actie als bij freekfilms, maar hier heeft het bijzonder veel impact. 

Nog een voorbeeld van de afstandelijke filmer!

Wat mij ook bijzonder charmeert is het feit dat ook IO het script losjes heeft geïnterpreteerd. De 'relatie' merel/remco wordt hier weer anders uitgelegd. Merel blijkt als Wendy te hebben bijgeklust als bedrijfsprostituee o een feestje waar Remco ook bi was. Dit werd overigens pas duidelijk toen Stephan dit later uitlegde, had misschien een andere oplossing in het script voor gekozen moeten worden. Tot slot snap ik de opmerking niet die Merel maakt tegen Tobias. Ik hoor haar ook na meerdere keren afspelen zeggen; "je moet me nog scheren!" Het is juist tobias die en vlassig baardje heeft, dus is het zo dat of Marleen Maathuis zich versproken heeft, of moet Tobias inderdaad Merels kruis met de Gillette bewerken?


5 opmerkingen:

  1. Goedeavond!

    Mooie analyse op beeld en inhoud. Erg interessant om te lezen! Keep up the good work.

    Groetjes,
    Anneke (Merel Freek Films)

    http://www.annekeweerts.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Wijnz,
    Prima analyse, waarbij ik maar meteen een correctie moet plaatsen. Het zal een articulatie probleempje zijn, maar Merel zegt tegen Tobias: "Maar IK moet me nog scheren". Ik zal kijken of we die zin kunnen dubben (er moet sowieso nog een aantal dingen gedaan worden) voor onze uiteindelijke 1-8 versie van de film. Typisch een gevalletje 'als je iets wil horen ga je het ook horen'. Maar goed, dat krijg je ook als je op zo'n kort termijn de film oplevert.
    Verder wil ik nog wel een andere regiekeuze toelichten op ons deel. Ik heb van wijlen Olga Madsen (RIP) de truc geleerd dat je, wanneer je een scène over één bepaald personage wil vertellen, je die dan ook in alle shots moet zien. Ondanks dat Remco in de hotelkamer de meeste tekst heeft zien we hoofdzakelijk Merel, die het allemaal incasseert. Waarom? Omdat dit verhaal dadelijk in het café Merel moet verscheuren. Ze wil Lieke wel de waarheid zeggen maar kan dat niet. En ook gaan wij absoluut die relatie Lieke/Merel nog een staart geven.
    Kijk je de hele aflevering van ons nog eens, dan zie je (op een enkel solo moment van Remco en Lieke na) in ALLE shots Merel aanwezig. Dus een single op Merel wordt gevolgd door een over-shoulder op Remco of Lieke. Daarbij is dan dus ook in hun shots Merel fysiek in beeld. Dit brengt nadrukkelijk het gevoel met zich mee dat je met Merel de scènes beleeft.
    Ik denk ook dat de aanpak van Freekfilms in de caféscène al vooraf anders is door de suggestie dat Lieke meer weet. Ook het feit dat Merel blijkbaar nerveus is over het wellicht verschijnen van Remco (Hotel en Café in één) geeft het aan beide kanten een vorm van anticipatie op de spanning. Bij onze scène is de start compleet onschuldig, vandaar de wat ruimere shots en wat minder 'op de as'. Het telefoontje is echt de omslag in het geheel. Ik denk dat close-ups pas echt werken als ze "aankomen". Ik ben er vaak voorzichtig mee om ze te snel in te zetten omdat het dan die boog dus al spant. Daar komt ook nog bij dat in onze scenarioaanpassing Merel met 2 geheimen zit (ze is een escort en ze weet van Remco's schuld aan het ongeluk) en daar waar ze van beticht wordt (ze neukt NIET met Remco) is ze onschuldig in. We vonden dat een sterke dramatische complicatie die het een acteur veel te spelen geeft. Dichter op de as (waar ik in een vorig blog van je gesproken heb) kan je op dat moment niet meer zitten maar dat werkt volgens mij alleen als je daarvoor enig afstand hebt gehouden.

    Inderdaad ben ik zelf enorm tevreden over het café deel, mede ook door het absurd goede spel van Fransie en Marleen.
    Overigens dacht ik dat je met je aanhef "de stijl van de regisseur" ging duiden op vele billen-shots die in de film zitten maar dat viel gelukkig mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Meer achtergrond vanaf nu op www.iofilmproducties.com

    BeantwoordenVerwijderen